Uutiset

TIEDOTE: Vesaistoiminta poikkeusolosuhteissa 1.6.2020 alkaen - kokoontumisrajoituksia lievennetään

18.5.2020

Vesaisten Keskusliiton valtakunnalliset kokoukset, tapahtumat ja retket on siirretty tai peruttu 30.6.2020 asti. Piirit ja osastot voivat järjestää toimintaa 1.6.2020 alkaen sillä edellytyksellä, että Valtioneuvoston ohjeistusta seurataan tarkasti.

Vesaisille ensisijaisen tärkeää vallitsevassa koronavirustilanteessa on koko yhteiskunnan hyvinvointi ja terveys. Järjestömme haluaa omalta osaltaan ehkäistä koronaviruksen leviämistä, jonka vuoksi Vesaisten Keskusliitto on linjannut seuraavaa THL:n ja valtioneuvoston suositusten pohjalta:

• Vesaisten Keskusliiton tapahtumat on peruttu tai siirretty pidettäväksi myöhemmin tai järjestetään mahdollisuuksien mukaan virtuaalisesti 30.6. saakka.
  • Piirien ja osastojen vesaistoiminnan osalta henkilömäärärajoitus muuttuu nyt voimassa olevasta 10 henkilöstä enintään 50 henkilöön. Piirit ja osastot voivat järjestää tapahtumia ja retkiä, joissa on alle 50 osallistujaa, mutta niissä on noudatettava viranomaisten ohjeita yleisötilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä.
  • Piirit ja osastot voivat järjestää myös yli 50 henkilön yleisötilaisuuksia sisätiloissa ja alueellisesti rajatuissa ulkotiloissa, jos turvallisuus voidaan varmistaa asiakasmäärien rajaamisen, turvaetäisyyksien ja hygieniaohjeistuksen avulla.
  • Kaikissa Vesaisten tapahtumissa tulee noudattaa poikkeuksetta seuraavia Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä opetus- ja kulttuurinimisteriön valmistelemia ohjeita: tilaisuuksiin ei saa tulla sairaana, hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta sekä siivouksesta on huolehdittava ja muihin ihmisiin on pidettävä 1-2 metrin etäisyys. Riskiryhmään kuuluvia suositellaan välttämään osallistumista yleisiin kokoontumisiin tai julkisissa tiloissa järjestettävään toimintaan.
  • Em. ohjeistuksista on tiedotettava osallistujia tapahtumien järjestämisen yhteydessä.
  • Kaikki yli 500 henkilön tapahtumat ja tilaisuudet on kielletty poikkeuksetta 31.7. saakka.

Keskusliiton tapahtumien ajankohdat

• Vesaisten valtakunnallinen leiri 2.-5.7.2020 siirtyy 17.-20.6.2021. Olemme tiedottaneet leirin osallistujia siirrosta.
  • Vesaisten kevätvaltuuskunnan kokous järjestetään vesaispäivien 17.-18.9.2020 ja syysvaltuuskunnan kokouksen yhteydessä Saarijärvellä 18.-20.9.2020
  • Taitoniekan finaali järjestetään vesaispäivien ja valtuuskuntien kokousten yhteydessä lauantaina 19.9.2020 Saarijärvellä.
  • Vapaaehtoisten päivä järjestetään pikkujoulugaalan yhteydessä 12.-13.12.2020

Tutustu Valtioneuvoston yksityiskohtaisiin ohjeistuksiin: https://bit.ly/2WDP53I

Tutustu myös oman alueesi aluehallintoviraston ohjeistuksiin: https://bit.ly/2WDjfUy

Seuraamme tilannetta ja tiedotamme lisää tarpeen mukaan. Yhteydenottoihin vastaa tarvittaessa liittosihteeri Katja Koivukoski p. 040 5338160.

Pysytään terveinä ja huolehditaan toisistamme!

Petri Honkonen